Discount model deel 4: Winst

Dit artikel over het berekenen van de waarde van een bedrijf door het discount model is het laatste deel van deze serie artikelen. In dit deel wordt de discount model berekening op basis van de winst van een bedrijf uitgelegd. Deel 1 bespreekt de algemene uitgangspunten en berekening van het discount model. Deel 2 en 3 bevatten een uitleg over de berekening op basis van de cashflow en het dividend.

Beleggers cashflow

Veel beleggers gebruiken de cashflow van een bedrijf als een belangrijke indicator. Bij de groei van de cashflow is het interessant om in een bedrijf te beleggen. Bij een negatieve cashflow denkt de belegger minimaal twee keer na.

Een positieve cashflow betekend dat een bedrijf zijn werkzaamheden op langere termijn kan voortzetten. Maar als een bedrijf langere tijd minder geld binnenkrijgt dan het uitgeeft, zal het bedrijf op een gegeven moment de rekeningen niet meer kunnen betalen. De cashflow bepaalt dus de continuïteit van het bedrijf.

Discount model deel 3: Dividend

In dit deel van de artikelserie over het discount model, wordt het dividend discount model besproken. Dit artikel is een vervolg op de artikelen over de basis van elk discount model en het cashflow discount model.

In dit artikel wordt besproken wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van het dividend bij de berekening voor de discount op aandelen van een bepaald bedrijf. Daarnaast worden de specifieke uitgangspunten en aandachtspunten besproken. Verder zal worden ingegaan op de herkomst van het discount model en de gebruikers van het discount model.

Discount model deel 2: Cashflow

In deel een van de discount model artikel serie zijn de verschillende soorten discount modellen en de berekening van het discount model besproken. In deel twee van deze artikelserie is gericht op het cashflow discount model (of het discounted cashflow model). In dit artikel wordt de reden gegeven waarom de cashflow wordt gebruikt om toekomstige inkomsten contant te maken. Daarnaast worden de voordelen en de nadelen van het gebruik van de cashflow voor deze berekening gegeven.

Discount model deel 1: Basis

In de volgende vier artikelen wordt het discount model en de verschillende variaties op het discount model behandeld. In dit artikel worden het idee achter het discount model, het één- en twee-stadium discount model en de berekening van het discount model besproken. In de artikelen hierna worden het cashflow discount model, het dividend discount model en het winst discount model behandeld.

Kopen, verkopen en houden

Beleggingsanalisten houden ervan om adviezen te geven over aandelen. Bij het geven van deze adviezen, gebruiken zij de woorden kopen, verkopen en houden. Hiermee geven zij een samenvatting van hun advies. Deze adviezen zijn eenvoudig om te begrijpen en kunnen worden geteld om tot een totaal advies te komen (en om de koop-verkoop advies ratio te kunnen bepalen).

Average True Range (ATR)

In een eerder artikel over de ADX indicator heb ik beloofd om een artikel te schrijven over de Average True Range (ATR). In het artikel dat je nu leest, beschrijf ik de ATR. Ik zal de signalen die de ATR geeft bespreken, net als de berekening van de ATR. Wanneer ik een technische analyse methode gebruik wil ik altijd weten hoe de signalen geïnterpreteerd moeten worden en hoe voorkomen kan worden dat de signal verkeerd worden uitgelegd of dat er verkeerde signalen worden afgegeven. Ook dit wordt besproken in dit artikel.

© 2009 - 2023 Skuzet. All Rights Reserved.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.