Waardering methodes aandelen

Er zijn veel verschillende manieren om aandelen te waarderen. In de artikelen over waardering methodes van aandelen gaan wij in op de verschillende manieren van meer geavanceerde methodes van fundamentele analyses. Er wordt in detail ingegaan op berekeningen van de fundamentele analyses en de voor- en nadelen hiervan.

Fundamentele analyse is naast de technische analyse en eventgebaseerde (statistische) analyses één van de belangrijkste manieren om de waarde van aandelen te bepalen. Fundamentele analyse gebruikt historische en huidige gegevens voor het bepalen van de waarde van een bedrijf. Technische analyse kijkt naar de trend van de aandelenkoers. Met eventgebaseerde (statistische) analyse wordt de impact van gebeurtenissen op de aandelenkoers voorspeld.

Koers/winst groei

Als belegger wil je winst maken op aandelen. Dit doe je door de juiste bedrijven op het juiste moment te kopen. Er zijn veel verschillende waarderingsmethodes en kerncijfers die je kunnen helpen bij het bepalen van een waardering. Één van deze kerncijfers is de koers/winst groei, welke is gebaseerd op de koers/winstverhouding.

Discount model deel 4: Winst

Dit artikel over het berekenen van de waarde van een bedrijf door het discount model is het laatste deel van deze serie artikelen. In dit deel wordt de discount model berekening op basis van de winst van een bedrijf uitgelegd. Deel 1 bespreekt de algemene uitgangspunten en berekening van het discount model. Deel 2 en 3 bevatten een uitleg over de berekening op basis van de cashflow en het dividend.

Discount model deel 3: Dividend

In dit deel van de artikelserie over het discount model, wordt het dividend discount model besproken. Dit artikel is een vervolg op de artikelen over de basis van elk discount model en het cashflow discount model.

In dit artikel wordt besproken wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van het dividend bij de berekening voor de discount op aandelen van een bepaald bedrijf. Daarnaast worden de specifieke uitgangspunten en aandachtspunten besproken. Verder zal worden ingegaan op de herkomst van het discount model en de gebruikers van het discount model.

Discount model deel 2: Cashflow

In deel een van de discount model artikel serie zijn de verschillende soorten discount modellen en de berekening van het discount model besproken. In deel twee van deze artikelserie is gericht op het cashflow discount model (of het discounted cashflow model). In dit artikel wordt de reden gegeven waarom de cashflow wordt gebruikt om toekomstige inkomsten contant te maken. Daarnaast worden de voordelen en de nadelen van het gebruik van de cashflow voor deze berekening gegeven.

Discount model deel 1: Basis

In de volgende vier artikelen wordt het discount model en de verschillende variaties op het discount model behandeld. In dit artikel worden het idee achter het discount model, het één- en twee-stadium discount model en de berekening van het discount model besproken. In de artikelen hierna worden het cashflow discount model, het dividend discount model en het winst discount model behandeld.

Graham's number

Benjamin Graham was de mentor van Warren Buffett. Naast het zijn van de mentor van één van ’s werelds succesvolste beleggers, heeft Benjamin Graham een aantal interessante ideeën en theorieën nagelaten. Één van deze theorieën is het zogenaamde Graham's number, welke wordt bepaald aan de hand van de waarde van de netto liquide middelen (Net Current Asset Value, NCAV). Het doel van Graham's number is het vinden van ondergewaardeerde aandelen.