Succesvol verkopen

Alle beleggers zoeken naar het juiste moment om aandelen te kopen. Het juiste moment om aandelen te kopen wordt bepaald door de prijs van een aandeel en de trend waarin een aandeel zit. Om het juiste koopmoment te bepalen, wordt software gebruikt en er wordt veel tijd gestopt in het uitzoeken wat de trend is. Maar hoe zit het met het verkopen van aandelen?

Het verkopen van aandelen gebeurt meestal zonder een analyse vooraf. Als een belegger vindt dat hij of zij een mooie winst heeft behaald, dan wordt een aandeel verkocht. Dit gebeurt ook als een belegger het verlies echt niet meer kan aanzien. Dit zijn meestal niet de juiste momenten om de aandelen, die je in je bezit hebt, te verkopen.

Beslissingsmomenten

Om te bepalen wat het juiste moment voor het verkopen van aandelen is, moeten eerst alle beslissingsmomenten duidelijk zijn. Er zijn twee beslissingsmomenten, namelijk als je de aandelen nog niet in bezit hebt en als je ze wel in bezit hebt. Ook de vragen die moeten worden gesteld, zijn niet zo moeilijk. In beide gevallen zou de vraag moeten zijn: “Wil ik een aandeel in mijn bezit hebben?”.

Het eerste beslissingsmoment is voor het kopen van een aandeel. Voor het aankopen van een aandeel, moet eerst bepaald worden of een aandeel koopwaardig is. Hiervoor kun je elk willekeurig moment uitkiezen: je zult geen verlies lijden als je een aandeel eerder of later koopt. Wel kun je winst mislopen door op een later of eerder moment een aandeel te kopen. En als het aandeel niet aantrekkelijk is, dan kun je altijd nog naar een ander aandeel kijken.

Het tweede beslissingsmoment is het verkopen van het aandeel, de exit strategie. Hierbij zul je wederom moeten bepalen of een aandeel koopwaardig is. Alleen in dit geval zul je wel het aandeel goed moeten volgen. Een later verkoopmoment kan namelijk wel tot verlies lijden, ook al is dit een papieren verlies.

Aankoopprijs

Bij het bepalen of een aandeel koopwaardig is, speelt de aankoopprijs uiteraard een belangrijke rol. Maar de enige reden waarom de aankoopprijs een belangrijke rol speelt, is dat de aankoopprijs gelijk is aan de koers. Als het aandeel in bezit is, bepaald de aankoopprijs alleen of er winst of verlies is gemaakt. De aankoopprijs mag geen enkele invloed hebben op de beslissingen die worden genomen nadat het aandeel is gekocht.

Omdat mensen last hebben van emoties, is het moeilijk om geen rekening te houden met de aankoopprijs. De aankoopprijs is bij de meeste beleggers onderdeel van de keuze om een aandeel te verkopen. Als de koers onder de aankoopprijs ligt, is er verlies. Als de koers boven de aankoopprijs ligt, is er winst. Meer zou het niet moeten zijn. De keuze zou moeten worden gemaakt nadat is bepaald of de koers zal gaan stijgen of dalen (de trend), niet of de koers boven of onder de aankoopprijs ligt.

De meeste beleggers nemen toch de aankoopprijs mee bij het besluit of ze een aandeel willen houden of verkopen. Hierdoor wordt het aandeel bij winst vaak te vroeg verkocht en bij verlies wordt het aandeel juist niet verkocht. Als de aankoopprijs niet wordt meegenomen in dit besluit, kan deze emotie worden losgelaten. Door de vraag te stellen of het aandeel koopwaardig is, kan worden bepaald of het aandeel aangehouden moet worden. Indien een aandeel niet koopwaardig is, is het aan te raden om het aandeel te verkopen.

Trends

Een vaak gehoorde beurswijsheid is dat er laag moet worden gekocht en hoog verkocht. Helaas zijn deze momenten niet goed te bepalen. Daarentegen zijn trends beter te bepalen, zeker de trends op korte termijn.

Om te bepalen of een aandeel zal gaan stijgen of dalen op de korte termijn, kan naar de trend van een aandeel worden gekeken. Trends kunnen op verschillende manieren worden bepaald, veelal met behulp van technische analyse.

Technische analyse sluit de emoties, die de mensen (en dus de meeste beleggers) beheersen, uit. Technische analyse is gebaseerd op de irrationaliteit van de mensen. Kort gezegd, als mensen een lijn omhoog zien lopen, zullen zij denken dat de lijn doorgaat met stijgen. Hierbij wordt geen enkele rekening gehouden met het onderliggende aandeel en de daadwerkelijke waarde van een bedrijf.

Technische analyse kan dus gebruikt worden bij de beslissingsmomenten voor het kopen of verkopen van aandelen. Maar de belegger blijft degene die de beslissing neemt voor het kopen of verkopen van aandelen. In de meeste gevallen in ieder geval…