Hefboomwerking

Het landschap van beleggingsproducten bestaat uit producten met een grote en met een kleine hefboomwerking. Een beleggingsproduct als obligaties heeft een kleine hefboom. Opties, daarentegen, hebben een grote hefboom. Hierdoor zal een obligatie over het algemeen minder winst of verlies opleveren als een optie.

De hefboomwerking is voor beleggers een belangrijke term, die bij de opzet van de beleggingsportefeuille in de gaten moet worden gehouden. Maar hoe werkt die hefboomwerking nu precies?

Opschalen

Je kunt de hefboomwerking voor beleggingsproducten vergelijken met een hefboom in het dagelijks leven.

Mensen die bij een bedrijf in loondienst werken, maken geen gebruik van een hefboom voor hun inkomsten. Iemand die een salaris ontvangt, krijgt betaald voor het aantal uur dat diegene heeft gewerkt. Hoe meer de werknemer werkt, hoe meer deze zal verdienen. Maar de verdiensten verlopen altijd in een rechte stijgende lijn.

Mensen die een eigen product verkopen dat makkelijk te reproduceren is, zoals een boek, software of films, maken wel gebruik van de hefboomwerking. Het meeste werk hoeft maar eenmalig te worden verricht, zoals het schrijven van het boek. In dit geval maakt het niet uit of het boek een keer wordt verkocht of veel vaker. De kosten voor het drukken en distribueren van het boek zijn maar een klein gedeelte van de totale kosten van het boek. Dus: hoe meer boeken worden verkocht, hoe meer de schrijver eraan zal verdienen.

De hefboomwerking wordt dus veroorzaakt doordat de kosten voor elk extra product lager zijn dan het vorige product. Het product is makkelijk op te schalen.

Bij beleggingsproducten met een grote hefboomwerking werkt het ongeveer hetzelfde, alleen worden dan een gedeelte van de kosten voor het product voorgeschoten door iemand anders. Hierdoor is (of lijkt) het product goedkoper.

Verdienmodel

Is dit liefdadigheid of zit er een addertje onder het gras?

Uiteraard is dit geen liefdadigheid. Een persoon of bedrijf die geld uitleent of risico loopt, wil hier een vergoeding voor terug. Meestal komt dit in de vorm van rente of in de kostprijs van het product terug. De persoon of bedrijf die het product verkoopt, heeft dus wel het doel om geld te verdienen.

Om van een product het echte risico in te schatten, is het belangrijk om achter het verdienmodel van de verkoper te komen. Sommige verkopers verdienen geld als u dat ook doet, maar anderen verdienen juist geld als u geld verliest. Controleer daarom altijd het verdienmodel van de verkopers!